Matilda

Leg Optiker med kontaktlinsbehörighet, Scout, Samboliv, Pyssel, Lycka, Vänner, Kärlek, Landet, Livet, Resor, Foto, Äventyr, Glädje. "Det blir aldrig fel, bara annorlunda"

De elementära linjerna

Publicerad 2007-04-05 10:42:39 i Allmänt,

I dessa foton trände jag på att hitta de elementära linjerna. Det kan till exempel vara diagonaler, horisontlinjer, cirklar, trianglar och så vidare.

image7


Bakom muren som bildar en diagonal linje genom bilden gömmer det sig en cykel. Jag tycker cykeln ser levande ut och att den antingen gömmer sig bakom muren eller nyfiket kikar fram bakom muren.

image8

I den här bilden korsar två gångvägar varandra och bilder de elemäntära linjerna.

image10

I den här bilden bildar de lila krokusarna en triangel med varandra och fångar in de andra krokusarna inom triangeln. Samtidigt så bildar de vita krokusarna en triangel med varandra och de gula krokusarna bildar en triangel med varnadra. Varför krokusrana växer i trianglar kan vara en slump, för vem planterar krokusar i trianglar? Det är skönt att se lite krokusar (och andra blommor), våren är här :)

image11

I den här bilden kan jag se många elementära linjer. Om du tittar från nosen till ögat och vidare till örat så bildar de en rät linje med varandra. Jag kan även koppla det till våra sinnen/organ (lukt-syn-hörsel). Hästens huvud bildar tillsammans med kroppen en triangel (om man tar bort lite på halsen). Bilden är tagen i motljus från solen vilket gör att vi får en linje som framhäver hästens kontur. Jag tycker att solen lyser upp bilden och att hästen ser antingen lite ledsen ut eller bekymmrad.

image17

I den här bilden finns det både en horisontlinje och en linje mellan land och vattnet. Jag tycker det känns som att bilden sluttar nedåt (åt höger). Vilket får mig att bli nyfiken på vad som finns utanför kameralinsen.

image15

Katten som tvätter sig bildar en cirkel med sig själv. Vilket får den att bli det centrala och det elementära i den här bilden.

image16

Okej, de elemäntära linjerna är mest tveksamma i den här bilden. Hästskon kan bilda en cirkel med sig själv eller två diagonaler på sidorna eller kan man säga att hästskoformad är en elemäntär linje? Bilden blev i alla fall bra med lite specialeffekter. Alla sätter spår...

Kommentarer

Postat av: Marie

Publicerad 2007-04-05 19:41:39

Jag gillar verkligen katten, tänderna skapar en fin spänning och rörelse i bilden
Hästen är också en bra motljusbild!
Använd gärna de sena eftermiddagarna för att utnyttja det fina släpljuset som blir nu på kvällarna.
Se min blogg för eftermiddagsbilder jag tog i måndags...
http://kaffekopp.blogspot.com/

Postat av: Marie

Publicerad 2007-04-05 19:57:18

Tips om att få kameran att se det du ser...
http://www.layersmagazine.com/making-your-digital-camera-see-more.html

Postat av: Marie

Publicerad 2007-04-05 19:57:49

Skärpa & sudd(blur) i samma bild
http://www.layersmagazine.com/sharpen-and-blur-selectively.html

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela